Q-Tutkimus

”Täällä Virtanen x-nimisestä yrityksestä hei. Soittelen, jotta voidaan tarkistaa pitävätkö yrityksenne tiedot edelleen paikkaansa.”

Kuulostaako tutulta? Tiedetään. Yrittäjälle liiankin tuttuja puheluita. Joku koskaan-kuullutkaan-niminen-yritys haluaa tarkistaa näkyvyytesi jossain luettelossa. Ensin luurin toisesta päästä luetellaan yleensä melko tuttuja tietoja yrityksestä ja sinun odotetaan vastaavan myöntävästi.

”Onko tämä Q-Tutkimuksen puhelinnumero? Entä onko tämä nykyinen osoite? Mitenkäs nuo nettisivut, eivätkös löydykin täältä?”

Periaatteessa hyödyllistä jutustelua; käytännössä olet kovaa vauhtia tekemässä tietämättäsi kauppoja. Tosiasiassa kyseiset firmat eivät halua tarkistaa yhtään mitään; ne haluavat myydä sinulle markkinatilaa ja näkyvyyttä. Ja edelleen tietämättäsi samalla kun jutustelet mukavia. Sikäli siis ”mukavia”, että osaavat kyllä olla todella ystävällistä porukkaa siihen saakka, kunnes alat kyseenalaistaa asioita.

”Niin että haluathan jatkossakin, että yrityksesi tiedot löytyvät meiltä täältä?”

Miten niin jatkossa? Onko ne muka joskus olleet siellä teidän tuiki tuntemattoman firman jossain luettelossa? Kas vaan kun ei ole osunut silmiin… Ketä tällaisella lähestymistavalla yritetään palvella? Kuka tästä hyötyy? Kenelle jää hyvä mieli?

Teoriassa – jos yrittäjä on vasta taipaleensa alussa – saattaa hän haksahtaa moiseen. Myönnetään, saatoin joskus itsekin alkuvuosina tietämättäni sortua. Kyseiset ”mainostilan myyjät” voivat hyvällä tuurilla siis saada kaupat aikaiseksi. No entäpä linssiin viilattu yrittäjä? Hänelle ei useinkaan kerrota ihan koko totuutta. Esimerkiksi sopimuksen jatkuminen: okei, saatat ymmärtää tilanneesi jonkun määräaikaisen näkyvyyden, mutta mitäs sen jälkeen? ”Tilaus” jatkuu tietämättäsi hamaan tulevaisuuteen ja laskuja satelee. Niin ja anteeksi vaan, mutta missä se näkyvyys taas olikaan? Kuka löytää sieltä firmani tiedot?

Mikä neuvoksi?

Itse teen usein niin, että jos joku jo aloittaa puhelun sillä, että kertoo kuten ”Virtanen x-nimisestä yrityksestä”  niin vihellän pelin poikki saman tien. Näitä puheluita kun on vuosien varrella tullut, niin olen todennut tämän parhaimmaksi keinoksi. Jos kehtaisi olla röyhkeä – valitettavasti en kehtaa – niin sulkisi kylmästi puhelimen. Joskus olen jopa jaksanut alkaa väitellä vastaan: ”Niin siis mikä firma? Missä se mainos sitten näkyisi? No kukas sieltä mitään käy katsomassa, koskaan kuullutkaan…”

Näitä nyt vaan on olemassa ja sille ei voi mitään. Ennakointi onkin tärkein ase – ja tarvittaessa se puhelimen sulkeminen heti. Ehkäpä röyhkeydelle kehtaa antaa samalla mitalla takaisin? 🙂